Mergi la conţinutul principal

Sunt infectat cu noul coronavirus

ÎMPREUNĂ LUPTĂM CU FRICA PRIN CUNOAȘTERE

#NEfricaprinCunoastere

De aproape jumătate de an, amenințarea cu infectarea noului virus face parte zilnic din gândurile noastre – în orice ziar, la toate posturile de televiziune locală, la locul de muncă, în familie, între prieteni, aproape peste tot se vorbește despre pandemie, statistici, decese. Iar toate acestea nu fac decât să ne provoacă frică și ne schimbe realitatea cu care eram noi obișnuiți.

Iar mai mult decât atât, când aflăm că un apropiat sau un membru al familiei a fost infectat, panica și teama se instalează instant. Dar ce facem când aflăm chiar despre noi că am fost depistați pozitiv?

Toți specialiștii spun același lucru: păstrează-ți calmul! În cele ce urmează, medicul penumolog Claudia Vâlcu (MedLife Berceni) și psihoterapeutul Florentina Niculescu (MindCare) ne vor da răspunsuri la toate situațiile cu care ne putem confrunta, dacă am fost diagnosticați pozitiv cu noul coronavirus.

CUM GESTIONĂM SENTIMENTUL DE VINOVĂȚIE?

Psihoterapeut: Vestea primită în urma unei test pozitiv, pentru mulți dintre noi, poate reprezenta un șoc emoțional a cărui consecință este scindarea – psihicul nostru este împărțit în partea sănătoasă și partea rănită. Din acest punct, în funcție de puterea impactului  emoțional, începem să construim mecanisme de apărare și funcționăm nu din partea noastră sănătoasă, ci din partea rănită.

Vinovăția, ca stare de reacție la stresul resimțit, va avea un impact destul de mare, pentru că vechi credințe ale trecutului nostru își fac apariția. Și chiar dacă creierul rațional știe că ai fost precaut, trăirea emoțională are o intensitate atât de mare încât anulează raționalul. Cel mai probabil încrederea în sine/stima de sine va fi afectată și apar somatizări care se vor suprapune cu simptomatologia provocată de virus și este foarte probabil ca procesul de vindecare să fie îngreunat. În acest moment cheie, când simțim că moralul ajunge jos, este foarte important dialogul empatic dintre personalul medical și pacientul, un dialog cu un specialist în care detalierea și normalizarea emoțiilor trăite este esențială.  

 

CUM REACȚIONEAZĂ ORGANISMUL?

Pneumolog: Simptomele plămânilor pot fi diverse, începând chiar cu persoane asimptomatice, apoi pot fi simptome ușoare (astenie, tuse, febră, presiune toracică), până la simptomatologie gravă (dispnee, febră mare). Trebuie să fim obiectivi, să nu ne panicăm, să luăm legătura cu medicul și să tratăm situatia ca atare, cu calm.

Nu trebuie să ne îngrijorăm dacă nu vom putea respira perfect ca înainte de boală, după ce boala a trecut. După orice infecție respiratorie pot rămâne simptome reziduale. Va fi o perioadă de refacere, în care mai pot fi resimțite tusea, dispneea, dar la intensitate mai mică.

 

CUM NE RELUĂM ACTIVITATEA?

Pneumolog: Reluarea activității fizice se va face treptat, organismul trebuie să se readapteze la efortul pe care il putea face anterior infecției. Fiți blânzi și răbdători cu voi! Totodată, desfășurarea activității sportive se va face tot treptat. Va fi necesară o perioadă de recuperare respiratorie.

Psihoterapeut: S-a spus de mai multe ori în timpul acestei pandemii că nu bolile infecțioase fac discriminări, oamenii însă fac discriminari. Modul în care societatea privește o boală afectează modul în care o persoana cu acest virus se simte și se comportă.

 

Igiena emoțională este la fel de importantă precum igiena fizică, iar o discuție cu o persoană avizată despre procesul de reîntoarcere în activitățile zilnice este de luat în serios. Ca și după o gripă normală, organismul este slăbit, așadar observă-ți nevoile și tine cont de ele. De exemplu: evita fumatul și alcoolul și acordă atenție odihnei pentru a-ți reface energia internă, alege să îți împărtășești povestea pozitivă și anume că ne putem însănătoși din infecția cu COVID.  În momentele de anxietate, practicați respirația lent timp de câteva minute. Gândește-te la ceea ce îti face bine și proiectează aceste gânduri și stări într-un viitor apropiat.

 

CUM NE SPRIJINIM UNII PE ALȚII?

Psihoterapeut: Persoanele care nu înțeleg bine boala te pot ține de fapt la distanță, ceea ce este, de asemenea, foarte stresant și astfel experimentezi izolarea. Vorbește despre experiența ta cu prietenii și cu colegii. Suportul emoțional este medicamentul sufletului. Vorbește cu persoane despre care ai aflat că sunt sau au fost pozitive si  surprinde-i discutând evenimente care vă aduceau bucurie și fericite, interese comune, fă schimb de păreri pe diferite subiecte, oferă-le orizont și pune accent pe resursele interne ale respectivei persoane. Explică-i că modificări ale somnului și dificultățile de concentrare sunt normale după o perioadă de supraactivare a sistemului nervos.

 

CE ÎNVĂȚĂM DIN ACEASTĂ EXPERIENȚĂ?

Pneumolog: Este important să avem grijă de noi în general, oricând, și să nu ne neglijăm. Legat de funcția respiratorie, poate ar trebui să ne gândim la renunțarea la fumat, în cazul fumătorilor, sau evitarea și tratarea oricărei infecții respiratorii, dacă ne știm cu probleme. În această perioadă, specific COVID, să acordăm o importanță mai mare purtării corectă a măștii. Totodată, să nu uităm de vaccinarile conform grupelor de risc și continuarea medicației de fond pentru patologia respiratorie preexistentă, dacă o avem.

Psihoterapeut: Starea generată de virusul SARS-CoV-2 face parte din categoria dezastrelor naturale (fie că sunt ele provocate de om sau de natură). Acestea au existat în istoria umanității, iar ceea ce ne-a ajutat a fost capacitatea internă de a ne adapta, de a reveni în contact cu resursele noastre interioare.

Reziliența este capacitatea de adaptare la adversitate sau la un eveniment de viata stresant, iar ea poate fi învățată. Cheia este să crezi din nou în tine, în capacitățile tale de auto-reglare și auto-vindecare și, în același timp, să crezi în ceva mai măreț decât tine. Reziliența implică comportamente, gânduri și acțiuni care pot fi învățate și dezvoltate de orice persoană.

Dezvoltarea presupune schimbare, așadar dacă vei dori să schimbi ceva cu aceeași gândire, încercarea va fi supusă eșecului. Oamenii rezilienți nu fac aceeași greseală din nou și din nou, ci sunt dispuși să fie sinceri cu ei, să se întrebe de ce au eșuat și să se gândească la ceea ce nu a funcționat. Observă-ți emoțiile și gândurile, iar daca devin intruzive ascultă o muzică care îți aduce stare de bine, citește și plimbă-te în natura. Și redescoperă-ți hobby-urile.

Mănâncă bine – hrana vie, hidratează-te corespunzător și astfel vei reface energia vitală și vei crește imunitatea organismului tău. Fii activ fizic. Fă exercitii simple de interior și în natură, deoarece îti vor oferi o perspectivă pozitivă. Persoanele reziliente își reamintesc că o mare parte din ceea ce confruntă este temporar și că au depășit dezavantaje înainte, deci o pot face din nou.

Oamenii rezilienți se concentrează pe ceea ce pot învăța din experiență. Malcolm X. spune că „Fiecare înfrângere, fiecare lovitură de inimă, fiecare pierdere, conține propria sămânță, propria lecție despre cum să  îmbunătățim data viitoare”. Tu ce alegi să faci cu experiența trăită?